Gå til hoved-indhold

Bennekou giver status på OL-kvalifikation

29.11.2023
  • 1 af 1
Elitechef Morten Bennekou giver her ved årets udgang en status på, hvordan det går for dansk cykelsport med OL-kvalifikationen.

2023 går på hæld, og dermed står vi allerede på tærsklen til et OL-år. Det føles ellers, som om vi lige er landet fra Tokyo, hvilket selvfølgelig bl.a. skyldes, at det seneste OL blev udskudt et år. Men også det faktum at tiden simpelthen bare går hurtigt, når man har det sjovt!

OL i Tokyo var en succes for dansk cykelsport. Med 18 deltagere udgjorde vi – sammen med Atletik, som også havde 18 deltagere med – det største hold i den danske delegation. Vi vandt 3 af de i alt 11 danske medaljer. Vi lavede 7 af i alt 24 danske top 8-placeringer. Vi var den 4. mest vindende cykelsportsnation på tværs af discipliner. Og vi var den 3. mest vindende nation i banedisciplinen.

Ovenstående animerer og forpligter selvfølgelig, og derfor er vi i fuld gang med at gøre alt, hvad vi kan for at møde talstærkt og ikke mindst slagkraftigt op i sommeren 2024 i Paris. Der er ikke noget vi hellere vil, og der er ikke noget, der optager os mere end at leve op til omgivelsernes, gode partneres og egne store forhåbninger om at hente mest muligt metal hjem til Danmark.

I Danmarks Cykle Union arbejder vi med fire olympiske discipliner: Landevej, bane, MTB og BMX Racing. Og alle steder har vi været og er i fuld gang med OL-kvalifikationerne, som afgør, hvor mange danske ryttere vi må stille med i Paris.

Faktisk er vi nu så langt, at den første OL-disciplin allerede har afsluttet OL-kvalifikationen; nemlig landevejsdisciplinen, hvor man som nation skal være i top-5 på Olympic Nations Ranking for at måtte stille med fuldt hold bestående af fire ryttere. Olympic Nations Ranking inkluderer alle resultater indkørt i kalenderåret 2023.

På herresiden sluttede Danmark som nation på en sikker 2. plads på Olympic Nations Ranking, kun overgået af Belgien, hvorved vi altså i fin stil kvalificerede fuldt hold. På damesiden sluttede Danmark som nummer 10 på Olympic Nations Ranking, hvilket præcist er nok til, at vi må stille til start med tre ryttere i Paris. På både herre- og damesiden kvalificerede vi derudover to kvotepladser til enkeltstarterne, og her er det vigtigt at bemærke, at vi dermed samlet har kvalificeret fire kvotepladser til herrerne og tre til damerne, hvilket vil sige at disse ryttere skal dække både linjeløbene og enkeltstarterne. Så her kommer vi til at lægge nogle strategiske puslespil, når vi skal udtage holdene. Men summa summarum har vi altså kvalificeret i alt syv landevejsryttere, hvilket vi er meget tilfredse med og også stolte over.

I banedisciplinen slutter OL-kvalifikationen i april 2024, og her er vi præcis, hvor vi skal være for på herresiden at kvalificere et holdløbshold, et parløb og et omnium. Mens vi tilsvarende på damesiden nok skal sikre os kvalifikationen i parløb og omnium. Går det dermed, som det skal, betyder det, at vi i alt kvalificerer fem herreryttere og to dameryttere, hvormed vi også i denne disciplin rammer et samlet deltagerantal på syv ryttere.

I MTB- og BMX-disciplinerne er det sværere at sige, præcist hvordan det ender. Først og fremmest fordi OL-kvalifikationerne her langtfra er overstået. Faktisk slutter kvalifikationerne først i hhv. maj og juni, hvilket betyder, at vi først meget sent ved, hvor mange ryttere vi kan udtage. I MTB er status nu og her, at vi står til at kvalificere to herre- og to dameryttere, hvilket i så fald vil være det maksimale antal. Men det står også klart, at kæderne skal holdes helt stramme på alle cykler, hvis det også skal være status, når OL-kvalifikationen slutter i foråret 2024. Og det tror og håber vi selvfølgelig på vil lykkes.

I BMX-disciplinen har vi desværre været hårdt ramt af styrt og deraf følgende skader i den første halvdel af OL-kvalifikationen. Derfor ser det pt. ud til, at vi ikke kan regne med at kvalificere en herrerytter direkte via Olympic Nations Ranking, hvor man som nation skal være i top-10 for at sikre sig en kvoteplads. Pt. ligger vi nummer 15 i et ret tæt felt, så det mest sandsynlige er, at vi må og skal gå efter kvalifikation direkte via et tilstrækkeligt VM-resultat i USA i foråret. På damesiden er en direkte kvalifikation af én eller måske endda to ryttere umiddelbart mere realistisk vores nuværende 8. plads på Olympic Nations Ranking taget i betragtning. En top-5 kvalificerer således to ryttere, mens en top-10 kvalificerer en enkelt rytter.

I forlængelse af ovenstående håber og tror jeg på, at i alt 18-20 danske cykelryttere vil stå klar på startstregerne i Paris og omegn i juli og august 2024. Et flot og pragtfuldt antal, men ikke en succes i sig selv. For vi kommer jo ikke for at være med, men for at køre om og forhåbentlig også vinde nogle medaljer til cykelsporten og til dansk eliteidræt.

Som en del af vores meget fine samarbejde med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund arbejder vi naturligvis med resultatmålsætninger, og ved OL i Paris er den samlede målsætning, at dansk cykelsport igen henter tre medaljer. En meget ambitiøs målsætning, som vi kun kan leve op til, hvis vi virkelig står skarpt og også har heldet lidt på vores side i afgørende øjeblikke. Stolpe ud og stolpe ind findes også i cykelsporten! Udover den skarpe målsætning har vi også formuleret det, der kaldes en acceptabel målsætning, og den lyder på én medalje. Men skal jeg være helt ærlig, tør jeg godt at sige, at én medalje bestemt er i underkanten af, hvad vi i virkeligheden tror og håber på.

- Morten Bennekou, elitechef

Tilbage