Aarhus Cyklebane indleder sin sidste sæson
Siden 1940 er der blevet kørt træning og cykelløb på den 333 meter lange bane i Aarhus, mens banecykling i byen har rødder endnu længere tilbage i historien. Men efter denne sæson er det endegyldigt slut. Efter sæsonen påbegyndes nedrivningen af Aarhus Cyklebane til efteråret for at gøre plads til et nyt atletikstadion.
Forklaringen på nedrivningen skal findes i Kongelundsprojektet og den rokade, som byggeriet af det nye fodboldstadion har medført. Hos Aarhus Cyklebane er vemoden over nedrivningen af den aldrende bane dog kombineret med håb for fremtiden og et stort ønske om at slutte af med manér:
”Uanset hvad fremtiden bringer, så er det jo en fantastisk æra og en af byens vigtigste kulturinstitutioner gennem tiden, som vi nu skal sige farvel til. Derfor lægger vi også meget energi i at sørge for, at den sidste sæson bliver en fantastisk god sæson, og vi har store ambitioner for det sportslige program hele sæsonen igennem,” fortæller Michael Berling, Sportschef Aarhus Cyklebane
Der lægges ud med det efterhånden traditionsrige Kay Werners Mindeløb, som på én gang både byder på seværdigt cykelløb og en hyldest til Aarhus-drengen, 6-dageslegenden og opfinderen af Par Nummer 7: Kay Werner Nielsen. På dagen vil der både være konkurrencer for eliten, hvor publikum kan opleve nogle af landets bedste baneryttere, men også løb for både ungdoms- og børneryttere.
Sæsonplanen for 2024:
- 26 april – Kay Werners Mindeløb
- 07 juni – Niels Fredborgs Æresløb
- 28 juni – Gunnar Asmussens Æresløb
- 09 august – Gert Franks Mindeløb
- 23 august – Jørgen Leths Æresløb
Hvad angår fremtiden for banecyklingen i Aarhus, så arbejdes der på højtryk for at rejse de fornødne midler som kræves for at etablere en ny, moderne indendørs cykelbane. Som et led i Kongelundsprojektets udviklingsplan er der blevet reserveret et areal til formålet. Arealet er den såkaldte P2 parkeringsplads, som er placeret umiddelbart ved siden af den nuværende cykelbane, på nordsiden. Formand for Aarhus Cyklebane kalder det et drømmescenarie, men minder samtidig om, at vi også skal huske at nyde den nuværende bane, mens den stadig er her:
”Vi er optimistiske omkring fremtiden og de kæmpestore potentialer, som en multihal med en velodrom i Kongelunden har. Hvis vores fokus alene var på at beholde den gamle cykelbane, så ville vi jo ikke have kæmpet så hårdt imod fredningen af den. Så det er jo rigtigt, at vi på den baggrund ikke kan tillade os at være utilfredse med, at den gamle bane nu skal rives ned. Men det betyder jo ikke, at det ikke samtidig er vemodigt for os. Og jeg vil opfordre alle til at besøge cykelbanen i denne sæson. Hvad enten det er som rytter eller tilskuer, til træning eller til løb. Vi har kun denne sæson tilbage med den helt særlige atmosfære, som den her bane har, og det skal vi nyde i fulde drag. De minder skal vi have for resten af livet, og vi skal tage dem med os ind i en ny æra, hvor nye faciliteter forhåbentlig muliggør banesportens fortsatte eksistens i byen,” siger Johannes Ollerup Sall, formand Aarhus Cyklebane.
Fakta
Aarhus Cyklebane gennem tiden:
- 1893 – 1894 Galgebakken (Kaserneboulevard)
- 1894 – 1899 Fedet (Riiskov)
- 1922 – 1939 Gryden (Kongelunden)
- 1954 – 1961 Vinterbanen (Aarhushallen)
- 1940 – 2024 Aarhusbanen (Kongelunden)